Informace ředitele školy k mimořádnému opatření

Cvičení na podporu lidí s roztroušenou sklerózou
9.3.2020
Informace žákům, které čeká maturitní nebo závěrečná zkouška
18.3.2020

https://koronavirus.mzcr.cz/

1212 bezplatná celostátní informační linka

155 tuto linku využívejte výhradně v případě ohrožení života!


Sdělení pro žáky a zákonné zástupce

Na základě vydaného mimořádného opatření č.j.: MZDR 10676/2020-1/MIN/KAN k omezení výuky ve školách Vám sdělujeme informace k průběhu mimořádného opatření a ke komunikaci se školou. Výuka je zrušena v celém rozsahu (teoretické a praktické vyučování) až do odvolání. Ruší se tedy i aktivity, které výuku nahrazují, například účast na exkurzích atd. Škole bude předávat potřebné informace a další pokyny a opatření v rámci komunikačního systému „Bakalář“.  Žáci obdrží od vyučujících v rámci komunikačního systému také pokyny a informace potřebné k jejich samostudiu a k jejich domácí přípravě na vyučování. Stravování bude přihlášeným žákům po dobu mimořádného opatření automaticky odhlášeno, pokud tak žáci neučinili sami. Režim, resp. podmínky ubytovaných žáků se řídí řádem Domova mládeže.


Sdělení pro partnery školy a veřejnost

Na základě rozhodnutí Bezpečnostní rady státu „mimořádné rozhodnutí MZDR 10676/2020-1/MIN/KAN“ se ruší od 11. 3. 2020 do odvolání veškerá výuka včetně odborných praxí žáků v denní i dálkové formě studia. V provozu nebudou školní jídelny a domov mládeže. Ruší se také všechny akce, které nemají charakter klasické výuky, ale výuku vhodně doplňují, například exkurze apod. Žáci budou dostávat podklady k samostudiu prostřednictvím systému „Bakalář“ a e-mailů. Provoz školy v administrativních náležitostech není přerušen. Provozní doba pro administrativní účely: pouze v areálu školy Na Průhoně 4800, Chomutov, po – pá – 8:00 – 13:00 hod., přednostně však využívejte písemný nebo elektronický kontakt (info@esoz.cz).


Sdělení obecného charakteru

V souvislosti se šířením virového onemocnění způsobeného novým typem koronaviru (Covid – 19) vyzývám všechny žáky a zaměstnance školy k důsledné základní prevenci této infekční nemoci, kterou je dodržování základních hygienických návyků (hygiena rukou, etiketa kýchání, nezdržování se v prostorech s velkým počtem osob,…), pestrá strava a dostatečný přísun vitamínů.

Všichni žáci a zaměstnanci přijíždějící ze zahraničí z pracovní či soukromé cesty jsou povinni tuto skutečnost oznámit vedení školy.

V případě, že se žák nebo zaměstnanec vrací ze zemí s výskytem viru Covid – 19, nechť okamžitě kontaktuje svého praktického lékaře nebo územní pracoviště Krajské hygienické stanice podle místa svého bydliště. Výstupem této návštěvy by mělo být potvrzení o zdravotním stavu žáka nebo zaměstnance. Pro přijíždějící z Itálie platí dle rozhodnutí vlády povinná karanténa. Zároveň žádám zákonné zástupce žáků a zaměstnance, aby tuto skutečnost oznámili e-mailem na adresu školy: info@esoz.cz

Případné studijní podklady pro dotyčné žáky a studenty budou dostupné na základě elektronické komunikace se školou, resp. v rámci informačního systému „Bakalář“.

Aktuální informace o zemích s výskytem koronaviru (Covid – 19) naleznete na webu Ministerstva zdravotnictví ČR (https://www.mzcr.cz/).

Platnost této výzvy skončí jejím odvoláním vedením školy.

Mgr. Jan Mareš, MBA, ředitel školy


Volně dostupné studijní materiály

Scio

Výukové materiály

Seduo

Městská knihovna Praha – knihy volně ke stažení

Pravopisně.cz

Dr. Matika

Opičí matika


Vzdělávání na dálku

MŠMT požaduje, aby školy v co největší míře využívalo vzdělávání na dálku. O jeho využití rozhoduje ředitel školy.

  • Současná opatření nezměnila organizaci školního roku a nestanovila na tuto dobu prázdniny. Zakázaná je osobní přítomnost žáků při vzdělávání ve školách. MŠMT vytvořilo webové stránky https://nadalku.msmt.cz/cs, které dávají školám tipy ke vzdělávání na dálku, dále vysílá Česká televize s podporou MŠMT vzdělávací pořady pro žáky 1. a 2. stupně včetně přípravy na přijímací zkoušky na SŠ a víceletá gymnázia. Takové vzdělávání, byť neprobíhá přímo ve škole, je zcela legitimní součástí vzdělávání podle školského zákona a naplňuje cíle, které právní úprava školám přikazuje plnit.
  • Absence se do třídní knihy nezapisují.
  • Vzdělávání na dálku může probíhat synchronně nebo asynchronně. V synchronním režimu (on-line) je učitel propojen se žáky zpravidla komunikačním software a klade nároky na propojení k síti, na počítačové vybavení a obě strany komunikují v reálném (stejném) čase. Toho není zpravidla možné v současné situaci dosáhnout, či jen u studentů středních škol, kdy lze předpokládat, že studenti mají svůj počítač, a mají tak podmínky u v dopoledních hodinách komunikovat s učitelem. Tato práce nevyžaduje asistenci rodičů. Tento způsob výuky nelze vyžadovat například u malých dětí, které potřebují asistenci rodičů a často sdílí jeden počítač pro domácnost. Lze využít doplňkově. V asynchronním režimu (off-line) učitel zadává žákům (studentům) úkoly, odkazy na výukové materiály, a to zpravidla emailem nebo aplikacemi pro školy. Nedochází k přímému propojení a komunikaci učitel-žák. Žák pak samostatně nebo s podporou rodičů úkoly plní a posílá splněné zpět učiteli. Tento způsob výuky je časově pro obě strany náročný a je nutné učivo redukovat. Tento způsob výuky by měl převládat.
  • Pokud některý z žáků školy nemá k dispozici potřebné vybavení pro vzdělávání na dálku, je třeba umožnit poskytnutí podkladů pro vzdělávání na dálku jinou vhodnou formou (tištěné materiály, učebnice, pracovní sešity atp.)
  • Pro výuku na dálku mohou učitelé používat celou paletu dostupných nástrojů, které jsou teď často poskytovány zdarma. Vzhledem k tomu, že i pro žáky se jedná o nezvyklou situaci a zároveň mnozí rodiče musí i v těchto dnech vykonávat své pracovní povinnosti, je zapotřebí, aby učitelé přistupovali k zadávání úkolů citlivě a měli na zřeteli možnosti konkrétních žáků. Pro zdárný průběh vzdělávání na dálku je potřeba udržovat zpětnou vazbu mezi učitelem a žákem/rodiči, co do množství i obtížnosti učiva.
  • V současné situaci je pro vzdělávání na dálku důležité, aby se alespoň v základní míře zapojila rodina, obzvláště u mladších žáků. Škola má však poskytovat sama žákům co nejúčinnější podporu a zpětnou vazbu a nepřenášet příliš tuto tíhu na rodinu žáka. Rodiče mnohých žáků mohou být v těchto dnech velmi vytížení. Škola by měla učinit maximum, aby zajistila prostředky pro domácí vzdělávání (zadání úkolů, zpětná vazba) i těm rodinám, které nedisponují veškerým vybavením pro komunikaci na dálku.
  • Hodnocení je nedílnou součástí procesu vzdělávání a zejména formativní hodnocení významným způsobem ovlivňuje jeho kvalitu. I v současné době je potřeba poskytovat žákům účinnou zpětnou vazbu k dosahování pokroku. Zadávání on-line testů je vhodnou příležitostí pro autoevaluaci žáků a možnost podpory práce s chybou. Pro hodnocení distanční práce žáků doporučujeme upřednostnit formativní před sumativním hodnocením.  

Rekvalifikační kurzy – lze pokračovat ve výuce ve firmách/kurzech pro dospělé?

  • Lze pokračovat pouze za podmínky, že toto vzdělávání se koná ve firmách, tj. v místě objednatele – zaměstnanci by nemuseli za tímto účelem nikam chodit/jezdit. Vzhledem k výraznému doporučení vlády na home office však doporučujeme tyto aktivity zrušit.
    Vyjádření MŠMT ke konání rekvalifikačních kurzů v období nouzového stavu je k dispozici ZDE.

Praktické vyučování 

  • U středních a vyšších odborných škol je praktická výuka zrušena. U VŠ je praxi, praktickou nebo klinickou výuku možné uskutečňovat, pokud splňuje výjimku ze zákazu pohybu: povoleny jsou činnosti v pracovních vztazích (zaměstnání) nebo činnosti v oblasti ochrany zdraví, poskytování zdravotní nebo sociální péče, a to včetně dobrovolnické.

Třídní kniha 

  • Do třídní knihy se zapíše, že prezenční výuka byla nařízením vlády od 11.3.2020 zrušena. Od 11.3. se tedy neuvádí absence žáků a nepřítomnost se nezapočítává do celkového počtu zameškaných hodin.  Současně doporučujeme, aby si učitelé vedli evidenci o distančních aktivitách, které pro žáky připravují, monitorovali práci a pokrok žáků a poskytovali jim účinnou zpětnou vazbu a podporu.

Poplatek za ubytování

  • Poplatek za ubytování v domově mládeže se přiměřeně sníží, pokud žák kvůli organizaci vyučování opakovaně nebude ve škole. Rozhodnutí o přiměřeném snížení je v kompetenci ředitele/ky (např. odpočty po dnech, týdnech apod.).

Školní jídelny

  • Žáci nemají nárok na školní stravování. Školní jídelny mohou dál fungovat a připravovat jídlo pro zaměstnance školy, kteří mohou dál jídelnu navštěvovat. V případě ostatních strávníků – veřejnosti  – pro ně může jídelna připravovat jídlo, ale musí jim je vydat „přes okénko“, nemohou si je zkonzumovat v jídelně. Žáci mohou být v tomto případě také veřejnost; cena stravování není regulována a určí ji ředitel příslušného zařízení. Přítomnost pracovníků na pracovišti je nezbytné co nejvíce omezit pro zajištění nezbytného rozsahu činností, např. pokud školské zařízení poskytuje školské služby školního stravování rovněž pro MŠ nebo pro naplnění usnesení vlády ze dne 15. března č. 219, na základě kterého hejtmani mohou určit školu nebo školské zařízení pro zajištění péče o děti vybraných profesí (policie, zdravotní služby atd.).

Časté otázky a odpovědi

D: Dobrý den. Prosím vás, chtěla jsem se zeptat, jestli má škola plán pro další postup či řešení pro žáky vaší školy. Vím, že na stránkách je napsáno případné úkoly budou zaslány na Bakaláře, ale zatím nepřišel ani jeden. Děkuji.

Š: Postup školy a v době mimořádného opatření se bude řídit příslušnými pokyny a nařízeními tak, jak se uvedeno ve sdělení na webových stránkách školy. Cituji: „Škola bude předávat potřebné informace a další pokyny a opatření v rámci komunikačního systému „Bakalář“.  Žáci obdrží od vyučujících v rámci komunikačního systému také pokyny a informace potřebné k jejich samostudiu a k jejich domácí přípravě na vyučování.“ Rozhodně není ve sdělní školy uvedeno, že „případné úkoly budou zaslány“. Všichni vyučující školy musí žákům poslat informace k jejich samostudiu, a to včetně případné možnosti komunikovat on-line. Pokud Vám zatím žádný úkol či zadání od vyučujících nepřišel, nemohu posoudit kde je chyba. To proto, že neuvádíte žádný předmět nebo jinou specifikaci. Nicméně řadu učitelů již  pokyny odeslala a u těch, co tak ještě neučinili je to nejspíše dáno tím, že opatření bylo dáno dne 11. 3. a dnes je 12. 3. a učitelé zpracovávají potřebné podklady, které budou rozesílat.

 

D: Dobrý den, chtěla bych se zeptat, jak to bude v této situaci s doklasifikací? V pololetí byl syn neklasifikován z německého jazyka a v současné době není možnost známky dohnat. Děkuji.

Š: Hodnocení výsledků vzdělávání žáků (dále směrnice), které vychází ze Školského zákona (dále zákon) stanoví v článku III. odst. 3: Nelze-li žáka hodnotit na konci prvního pololetí, určí ředitel školy pro jeho hodnocení náhradní termín a to tak, aby hodnocení za první pololetí bylo provedeno nejpozději do konce června. Není-li možné žáka hodnotit ani v náhradním termínu, žák se za první pololetí nehodnotí. Tato úprava je převzata z § 69 odst. 5 zákona

Postup, který je zaveden a který je aplikovatelný i v době mimořádného opatření:

  • Pokud nebyl žák za první pololetí v předmětu hodnocen, stanovili jste mu na výpisu z vysvědčení termín pro dokončení hodnocení za první pololetí. V řadě případů tomu tak bylo, protože jsem podepisoval výpisy (vysvědčení) s tímto hodnocením.
  • Pokud nebylo možno žáka zatím hodnotit, postupujeme podle citovaného ustanovení ze směrnice.
  • K hodnocení můžete využít buď to, co nyní řešíte v rámci vzdálené studijní opory a podpory, nebo zvolíte možnost hodnotit po návratu do běžného stavu vzdělávání se školní docházkou. To vše je zvládnutelné.
  • Jak postupovat v rámci hodnocení žáků v této době mimořádného opatření jsem Vám již před časem psal.
  • Zároveň dodávám, že nadále platí i další zákonná opatření upravené také v naší směrnici, včetně institutu přezkoušení před komisí v případě nesouhlasu s hodnocení za pololetí atd.